A Raven [2013/Rev. 2015]

for String Quartet

(11′)


ACKNOWLEDGEMENTS / RECONOCIMIENTOS

– Selected Work /  XXXVIII “Manuel Enríquez” New Music International Forum 2016 (Mexico) / Obra Seleccionada –


PROGRAM NOTE / NOTA DE PROGRAMA

The work was made using Mike Keith’s short story “Cadaeic Cadenza”, which has the peculiarity of being written in “pilish”. This style consists on the fact that the length of the words corresponds to the numbers of the sequence of Pi (π). The complete story has fourteen chapters, which tell the story of a mathematician who finds stories from famous books, only that their content has been changed. Keith mimics and adapts writings of Poe, Lewis Carroll, Shakespeare, T.S. Elliot and more.

This work covers the first chapter of the story, which contains the first 735 digits of π. In it, Edgar Allan Poe’s famous story “The Raven” is told.

The material I used consists on a relation among the letters of the alphabet, the numbers from 1 to 10 and a set of five notes (0,1,6,8,11). The set is transposed by minor thirds among the four instruments, which creates a relation between those which share a tritone, having in this way, a real 6-notes set by instrument (0,1,6,7,8,11), and a 10-note series by instrument pair. The rhythm is also assigned to the duration of the numbers of π.

Another of the resources used is that of recurring musical phrases, similar to leitmotifs, evoking the famous “nevermore”, the raven’s tapping before revealing itself, the memory of his beloved Lenore and the tension of the poem.

La obra esta hecha utilizando la historia de Mike Keith “Cadaeic Cadenza”, la cual tiene la peculiaridad de estar escrita en “pilish”. Este estilo consiste en que la longitud de las palabras corresponde a los números de la secuencia de el número Pi (π). La historia completa contiene 14 capítulos en los que se cuenta la historia de un matemático que encuentra historias de libros famosos alteradas, por lo que Keith mimetiza y adapta escritos de Poe, Lewis Carroll, Shakespeare, T.S. Elliot, etc.

La obra abarca el primer capitulo de la historia, que contiene los primeros 735 dígitos de π, en este se narra el famoso cuento de Edgar Allan Poe “El Cuervo”.

El material que utilicé consiste en una relación entre las letras del alfabeto, los números del 1 al 10 y un set de cinco notas (0,1,6,8,11). El set esta transportado por terceras menores entre los cuatro instrumentos, lo que crea una relación entre los que comparten el trítono, teniendo de esta forma un set real de 6 sonidos por instrumento (0,1,6,7,8,11), y una serie de diez notas por par de instrumentos. El ritmo también esta asignado a la duración de los números de π, teniendo como base los octavos o dieciseisavos para transcribir la secuencia.

Otro de los recursos utilizados son las relaciones auditivas con la historia, a manera de leitmotiv para representar la trama: el famoso “nevermore”, los golpes del cuervo antes de su aparición, el recuerdo de su amada Leonor y la tensión de la experiencia del personaje.


PERFORMANCES / INTERPRETACIONES

Oct 15, 2016 / Salon de Recepciones, Museo Nacional de Arte, México D.F.

Premiered by the José White String Quartet

(Silvia Santa María – Violin I / Cecilia García – Violin II / Sergio Carrillo – Viola / Orlando Espinoza – Cello )

XXXVIII “Manuel Enríquez” New Music International Forum