Cosmogonía [2012]

for String Quartet

(11′)


AWARDS & ACKNOWLEDGEMENTS / PREMIOS Y RECONOCIMIENTOS

– Award for Latin America / International Composition Contest Zvi Zeitlin Memorial 2014 (United States) / Premio para Latinoamérica –

– Selected Work /  XXXV “Manuel Enríquez” New Music International Forum 2013 (Mexico) / Obra Seleccionada –

– “Nuestra América” Award / International Composition Contest “Nuestra América” 2012 (Mexico) / Premio “Nuestra América” –


PROGRAM NOTE / NOTA DE PROGRAMA

“Chaos is merely order waiting to be deciphered” – José Saramago

Cosmogony is the vision that seeks to explain the origin of everything. Along these lines, several theories have been developed, according to the different beliefs held by cultures around the world. This work takes its name after being written due to the relationship I see between its creative process, the theory of creation from chaos, and the evolution of life. It is a small universe resulting from my personal cosmogony, where the motifs and ideas I was creating were recycled and developed in a completely intuitive way and without an a priori plan.

Because I began composing without a clear path or structure to follow, there was a chaos of ideas in my mind, which I was deciphering little by little. At the beginning, the instruments imitate the same gestures in a primitive way until one of them proposes a new idea that serves as a trigger that leads the rest of the instruments to generate other ideas as well. In this way, new sections are created, stemming from the previous sections, maintaining unity in the discourse. Ideas gradually become more and more

sophisticated and different alluring layers are created. The instruments begin to acquire their own individuality, reflecting the richness of a society.

Almost in the middle of the piece comes an emotional solo section that changes the character of the piece with a new proposal that the rest of the instruments do not hesitate to explore. After this, there is a recap of the initial chaos, although now each individual has a characteristic gesture: their own voice that coexists with the other voices in a system that gradually becomes more and more chaotic. In the end, this chaos leads to the return of the initial ideas and the first materials, which are now permeated with all the experience that has been gathered throughout the work, mixing the primitive energy with the emotional dramatism that draws to a close in a resounding collective climax.

“El caos es un orden sin descifrar” – José Saramago

La cosmogonía es la visión que busca explicar el origen de todo y se han desarrollado diversas teorías según las creencias de las diferentes culturas del mundo. Esta obra toma su nombre después de haber sido escrita debido a la relación que veo entre su proceso creativo, la teoría de la creación a partir del caos y la evolución de la vida. Es un pequeño universo resultado de mi cosmogonía personal, en el que los motivos e ideas que fui creando se reciclan y se desarrollan de forma completamente intuitiva y sin un plan a priori.

Al comenzar la composición sin un camino o sin una estructura que seguir había un caos de ideas en mi mente que fui descifrando poco a poco. Al inicio los instrumentos imitan los mismos gestos de forma primitiva hasta que alguno propone una idea nueva que sirve como detonante para que los demás instrumentos también generen otras ideas. De esta forma se van creando nuevas secciones derivadas de las anteriores, manteniendo una unidad en el discurso. Gradualmente las ideas se van sofisticando y se crean más planos de interés, los instrumentos comienzan a tener individualidad reflejando la variedad de una sociedad. Casi a la mitad de la obra llega una sección solista y emotiva, cambiando el carácter de la obra como una nueva propuesta que los demás instrumentos no dudan en explorar. Después de esto llega una recapitulación del caos inicial aunque ahora cada individuo tiene su propio gesto, su propia voz que coexiste con las demás en un sistema que poco a poco se va volviendo más caótico. Finalmente el caos desemboca en el regreso de las ideas iniciales y los primeros materiales, ahora presentados con toda la experiencia que han recolectado a lo largo de la obra, mezclando la energía primitiva con el dramatismo emocional para terminar en un clímax sonoro colectivo.


PERFORMANCES AND RECORDINGS / INTERPRETACIONES Y GRABACIONES

Apr 22, 2016 / Lutheran Church of St. Mark, Glastonbury, Connecticut

Apr 23, 2016 / Trinity Episcopal Church, Hartford, Connecticut

Performed by Cuatro Puntos

Beyond Music


Fall 2015 / Professionally recorded for the “Nuesra América 2011-2012” album at Sala IPADE, Universidad Panamericana Campus Bonaterra, Aguascalientes, México

Recorded by the José White String Quartet


May 18, 2013 / Sala Manuel M. Ponce, Palacio de Bellas Artes, México D.F.

Premiered by the José White String Quartet

(Silvia Santa María – Violin I / Sandra Díaz – Violin II / Sergio Carrillo – Viola / Orlando Espinoza – Cello )

XXXV “Manuel Enríquez” New Music International Forum

NUESTRA AMÉRICA 2011-2012