MEZCOLANZAS [2017]

for Bass Clarinet, Double Bass, Piano, Fixed Media & Video

(11′)


PROGRAM NOTE / NOTA DE PROGRAMA

Mezcolanzas is a beast. A sonorous beast that grows in my imagination after many years owning the book titled Zoología Fantástica, in which Francisco Toledo creates visual representations of the creatures contained in Jorge Luis Borges’s Book of Imaginary Beings. Mezcolanzas is not one of these beings, but it is born from the inspiration of the mixture that is presented in the book: animals, sexes, shadows, tones, lines, shapes, etc. In the work, the three instruments seek to project themselves as a single being that, depending on how it is heard, can have the head and tail of a bass clarinet, the arms and claws of a double bass, the ribs and sex of a piano (or the anatomy that each person chooses to imagine).

As I was saying, Mezcolanzas is a beast: a temperamental, furious, raucous, sexual, noisy, sleepy beast. A beast that is as mysterious as the mist and as dark as the deepest, lowest frequencies. A beast that will only wake up through the musicians that dare to reflect it from inside themselves.

The work is dedicated to the Mexican ensemble Low Frequency Trio, an ensemble that is so fresh, strange, and confusing, that it is extremely appealing and with whom I loved to collaborate. Thank you!

Mezcolanzas es una bestia. Una bestia sonora que se desarrolla en mi imaginación después de muchos años de poseer el libro Zoología Fantástica, en el que Francisco Toledo crea representaciones visuales de los seres que compila el Manual de Zoología Fantástica de Jorge Luis Borges. Mezcolanzas no forma parte de estos seres, pero nace a través de la inspiración de las mezcolanzas que se exponen en el libro: animales, sexos, sombras, tonos, líneas, formas, etc. En la obra los tres instrumentos buscan proyectarse como un mismo ser que dependiendo de como se le escuche, se le puede ver cabeza y cola de clarinete bajo, brazos y garras de contrabajo, costillas y sexo de piano (o la anatomía que cada quien se quiera imaginar).

Como les comentaba, Mezcolanzas es una bestia, una bestia temperamental, furiosa, chillona, sexual, ruidosa y dormilona. Una bestia tan misteriosa como la bruma y tan oscura como las frecuencias más graves y profundas. Una bestia que sólo despertará a través de los músicos que se atrevan a reflejarla de su ser.

La obra está dedicada al ensamble mexicano Low Frequency Trio, un ensamble tan fresco, extraño y confuso que resulta muy atractivo y con quienes me fascinó colaborar. ¡Gracias!


PERFORMANCES / INTERPRETACIONES

October 20, 2017 / Auditorio General de la Universidad, Guanajuato, Guanajuato, México

Premiered by Low Frequency Trio

(Antonio Rosales – Bass Clarinet / Juan José García – Double Bass / José Luis Hurtado – Piano/Artistic Director)

XLV Festival Internacional Cervantino

AUDIO

(use of headphones or full-range speakers is recommended)

VIDEO

Jessica Rodríguez / Visual Composition


September 26, 2018 / Universidad Nacional de Quilmes, Buenos Aires, Argentina

Performed by Low Frequency Trio

(Antonio Rosales – Bass Clarinet / Juan José García – Double Bass / José Luis Hurtado – Piano/Artistic Director)

VIII Festival Internacional Muchas Músicas

LIVE